Persoonlijk advies

Dagelijks beheer van KBC Vindr door de moderator
Deze digitale community is altijd beschikbaar voor gebruikers behoudens technisch onderhoud. Je bent steeds welkom op dit platform wanneer en waar het je ook past. Elke community is gebouwd op een interactie tussen mensen. Daarom zorgt een moderator voor een vlotte, constructieve dynamiek op het platform. De moderator neemt actief deze rol op van maandag tot vrijdag van 9 uur tot 17u.
Stel al je vragen aan je lokale KBC-gezicht. We helpen je met plezier verder!
Je kunt gerust je vertrouwde KBC-gezicht aanspreken voor al je vragen.

Technisch advies

Heb je een technische vraag?
Vind je het antwoord niet hieronder tussen de veelgestelde vragen? Bel dan naar onze helpdesk op 016 43 25 18 en kies optie 3 (op weekdagen van 8 tot 22 uur, op zaterdag van 9 tot 17 uur). Of mail naar kbc.helpdesk.bedrijven@kbc.be.

Veel gestelde vragen

Algemeen

Het lukt mij niet om mij te registreren via mail.
Controleer even of je opgegeven e-mailadres correct is. Is het correct? Dan vind je in je mailbox een e-mail om je registratie te bevestigen. Kijk zeker ook je spamfolder na, als je geen mail hebt ontvangen. Niets ontvangen? Contacteer dan de helpdesk via016 43 25 18 of kbc.helpdesk.bedrijven@kbc.be.
Het lukt mij niet om te registreren via Facebook.
Om te registreren via Facebook heb je een Facebook-profiel nodig. Als je een profiel hebt en het lukt niet, kun je de helpdesk contacteren via 016 43 25 18 of kbc.helpdesk.bedrijven@kbc.be. Het kan ook aan een fout bij Facebook liggen. Daarop hebben wij helaas geen vat.
Houdt Facebook gegevens van mij bij of sturen jullie gegevens door naar Facebook?
We delen niets van jouw activiteit op KBC Vindr met Facebook. We vragen enkele van je persoonsgegevens op bij Facebook voor je registratie, maar dat gebeurt uitsluitend met jouw toestemming.
Het lukt mij niet om te registreren via LinkedIn.
Om te registreren via LinkedIn heb je een LinkedIn-profiel nodig. Als je een profiel hebt en het lukt niet, kun je de helpdesk contacteren via 016 43 25 18 of kbc.helpdesk.bedrijven@kbc.be. Het kan ook aan een fout bij LinkedIn liggen. Daarop hebben wij helaas geen vat.
Houdt LinkedIn gegevens van mij bij of sturen jullie gegevens door naar LinkedIn?
We delen niets van jouw activiteit op KBC Vindr met LinkedIn. We vragen enkele van je persoonsgegevens op bij LinkedIn voor je registratie, maar dat gebeurt uitsluitend met jouw toestemming.
Waarom heb ik een ondernemingsnummer nodig?
KBC Vindr heeft als bedoeling om ondernemers met elkaar in contact te brengen. Zo zorgen we voor een kruisbestuiving van ondernemerservaringen en -inzichten die er echt toe doen. Om dat te garanderen, vragen we je ondernemingsnummer.
Moet ik klant worden bij KBC als ik KBC Vindr blijf gebruiken?
Absoluut niet! KBC Vindr is er voor iedereen, klant of niet. Maar als je dankzij KBC Vindr een boontje krijgt voor KBC, ben je natuurlijk meer dan welkom.
Kan ik op KBC Vindr klanten zoeken voor mijn zaak?
Nee, dat is niet de bedoeling van het platform. Op KBC Vindr vinden ondernemers elkaar om tips, gedachten en vooral ondernemingszin uit te wisselen. Klanten ronselen is absoluut uit den boze. Merken we dat dit toch gebeurt, wordt je toegang tot het platform geblokkeerd.

Profiel

Hoe kan ik mijn profiel aanpassen?
In het menu kun je bij ‘Mijn Profiel’ de info op jouw profiel aanpassen. Op deze pagina krijg je eveneens een handig overzicht van de door jou gestelde vragen en gegeven antwoorden op KBC Vindr. Daarnaast kun je steeds de topics waarin je interesse toont actualiseren. Zo worden ook de ondernemers die we je voorstellen steeds relevanter.
Zijn mijn geselecteerde topics definitief?
Nee. Ondernemen is dynamisch wat betekent dat je steeds moet inspelen op nieuwe evoluties. Je kunt je topics eenvoudig actualiseren via de link “Beheer topics”. Aan de hand van de door jou geselecteerde topics krijg je een lijst met vragen die voor jou relevant zijn. Je kunt minstens 3 topics selecteren.
Wat zien andere ondernemers van mijn profiel?
Je profiel op KBC Vindr wordt weergegeven op basis van een steekkaart met daarop onderstaande gegevens:
  • Je naam
  • Naam en locatie van je onderneming
  • Type onderneming
  • Beschrijf in het kort je onderneming
  • De vragen die je zelf gepost hebt op KBC Vindr
  • De antwoorden die je postte op vragen van andere ondernemers
Andere KBC Vindr-gebruikers (ondernemers) kunnen je profiel raadplegen door vanuit de feed op je profielnaam/avatar te klikken. Er kunnen geen gegevens van ondernemers gedownload worden vanaf het platform.
Hoe kan ik mijn e-mailadres aanpassen?
Onder het item ‘Mijn profiel’ kun je je e-mailadres wijzigen. Vergeet niet te bevestigen via de mail in je inbox.
Het e-mailadres wijzig je via ‘Instellingen’. Let op: momenteel kun je enkel het e-mailadres wijzigen waarnaar updates/notificaties gestuurd worden. Het e-mailadres dat gebruikt wordt voor authenticatie kun je niet wijzigen.
Hoe kan ik mijn wachtwoord aanpassen?
Ga naar het menu. Onder het item ‘Instellingen’ kun je bij ‘Mijn account’ je wachtwoord veranderen. Tenzij je met Facebook of LinkedIn bent aangemeld, want dan gebeurt de connectie vanzelf.
Kan ik de manier waarop ik ben ingelogd veranderen?
Nee, dat kan helaas niet.
Hoe kan ik bij KBC opvragen welke gegevens er over mij bijgehouden worden of mijn andere privacy-rechten uitoefenen?
Hiervoor kun je contact opnemen met KBC via kbcvindr@kbc.be. Wees altijd zo specifiek mogelijk als je je rechten wil uitoefenen. Dan kan KBC je vraag concreet en correct behandelen. KBC moet wel je identiteit kunnen verifiëren, om te vermijden dat iemand anders je rechten uitoefent. Vandaar dat KBC een kopie van je identiteitskaart kan vragen bij een dergelijke aanvraag.
Hoe kan ik mijn account verwijderen?
Ga naar het menu. Onder het item ‘Instellingen’ kun je je account verwijderen. Als je dat doet, worden ook alle data die we over jou hebben verwijderd. Daaronder vallen al je gegevens en chatberichten die je had op KBC Vindr. Enkel de vragen en antwoorden die je gepost hebt rond bepaalde topics blijven, weliswaar anoniem, beschikbaar op het KBC Vindr platform.
Help, de toegang wordt mij geweigerd tijdens het registratieproces?
KBC Vindr is uitsluitend toegankelijk voor ondernemers met een Belgisch Ondernemingsnummer. Bovendien houden we ons het recht voor om een aantal sectoren te weren die in strijd zijn met de policy van KBC. Meer informatie hieromtrent vind je terug in de Algemene Voorwaarden.
Waar kan ik terecht indien mijn account geblokkeerd is?
Enerzijds kan er een technische oorzaak zijn aan het weigeren van de toegang. Anderzijds houdt KBC zich steeds het recht voor om de toegang te blokkeren wegens het niet naleven van de Algemene Voorwaarden.
In beide gevallen kun je altijd terecht door contact op te nemen via kbcvindr@kbc.be. We onderzoeken je vraag zo spoedig mogelijk en koppelen individueel terug met meer duiding.

Meldingen

Hoe kan ik e-mailmeldingen aanpassen?
Ga naar het menu. Onder het item ‘Instellingen’ kun je de berichtgeving aanpassen.

Eén op één gesprek

Hoe kan ik iemand uitnodigen voor een persoonlijk contact?
Zie je tussen voorgestelde profielen iemand die je interessant vindt? Klik op het profiel en vervolgens op de knop ‘Bericht versturen’, om een persoonlijk gesprek te starten.
Wat gebeurt er als ik niet reageer op een chatbericht?
Zolang je niet reageert, blijft ze in je lijst staan. De persoon van wie je de uitnodiging kreeg, kan niet zien of jij die al hebt bekeken. Ook als je de chat afsluit, krijgt deze persoon geen melding.
Kan iemand mij introduceren bij een andere ondernemer?
Ligt online chatten je minder goed, aarzel dan niet om contact op te nemen met je KBC-aanspreekpunt. Hij of zij kan jullie aan elkaar voorstellen. Bovenaan op deze pagina vind je de contactgegevens van het lokale KBC-aanspreekpunt in jouw buurt.
Kan ik een specifieke ondernemer zoeken op KBC Vindr?
Nee, je kunt niet zelf op zoek gaan naar ondernemers die je eventueel kent of waar je graag in contact mee wilt komen. Enkel de voorgestelde ondernemers in de feed kun je uitnodigen.
Kan ik partners voor internationale handel opzoeken?
Nee, dat kan helaas niet. Als je een internationale partner zoekt om een gerichte samenwerking mee op te zetten, is KBC Trade Club perfect geschikt voor jou. Meer info vind je op kbc.be/ondernemen/tradeclub.
Kan ik ondernemers vinden op KBC Vindr om mijn zaak over te nemen?
Misschien ontmoet je op KBC Vindr een collega-ondernemer die jouw zaak wil overnemen, maar als je concreet op zoekt bent, stellen we KBC Match It voor (https://kbcmatchit.be/nl). Dat is een veilige omgeving waar overlaters en overnemers elkaar kunnen vinden.

Centrale feed

Waarop is jouw persoonlijke vragenlijst gebaseerd?
Het algoritme gaat op zoek naar de voor jou meest relevante informatie zodat KBC Vindr naadloos aansluit op je uitdagingen. De centrale feed wordt geactualiseerd op basis van volgende elementen:
  • Je geselecteerde topics
  • De kwaliteit van antwoorden op vragen binnen deze topics
  • Hoe recent de vraag gesteld geweest is op het platform
Je kunt zelf je appreciatie over een antwoord meegeven door het te “liken”. Zo bouw je mee aan het kwaliteitslabel van de feed van collega ondernemers.
Hoe kan ik een vraag stellen?
Centraal in de feed kun je eenvoudig een nieuwe vraag ingeven. Daarbij geef je in een vervolgscherm het bijhorende topic aan zodat andere ondernemers je vraag te zien krijgen.
Kan ik mijn vraag nog wijzigen nadat ik deze gepost heb?
Je kunt in je profiel je gestelde vragen raadplegen. Het wijzigen van een gestelde vraag is op heden nog niet mogelijk. Je kunt de vraag wel altijd verwijderen en opnieuw ingeven.
Hoe kan ik antwoorden op door mij gestelde vragen eenvoudig raadplegen?
In de menubalk kun je eenvoudig klikken op je profiel. Daar vind je je persoonlijke informatie terug en krijg je ook een overzicht van alle gestelde vragen en bijhorende antwoorden.
Hoe kan ik een antwoord geven?
Heel eenvoudig door het antwoordvenster onder een gestelde vraag aan te duiden. Vervolgens kun je je input meegeven in het vrije tekstveld. Let wel, het toevoegen van bijlagen en afbeeldingen is niet mogelijk.
Wat gebeurt er met mijn antwoorden op de vragen?
De antwoorden op de vragen zijn raadpleegbaar door andere ondernemers. Zij kunnen deze antwoorden waarderen waardoor het algoritme verbeterd wordt. Dit is ook de methodiek om je te profileren naar andere ondernemers en je netwerk gericht uit te breiden.
Hoe kan ik mijn appreciatie over een antwoord uitdrukken?
KBC Vindr draait rond de kennis en ervaringen van ondernemers. Je kunt een antwoord dus bevestigen, maar ook ‘liken’ indien het je nieuwe inzichten bijbracht. Daardoor wordt de kwaliteit van het algoritme verbeterd en krijgen andere ondernemers de vraag of het antwoord in kwestie sneller te zien.
Hoe kan ik een ongepaste vraag melden?
In elke vraag-en-antwoordsessie is er de mogelijkheid om ongepaste berichten te rapporteren. Dat doe je door in de desbetreffende sessie op het icoon met de drie puntjes te klikken.
Hoe kan ik een ongepast antwoord melden?
In elke vraag-en-antwoordsessie is er de mogelijkheid om ongepaste berichten te rapporteren. Dat doe je door in de desbetreffende sessie op het icoon met de drie puntjes te klikken.

Chatten

Kan ik eender wie een chatbericht sturen?
Nee, dat kan niet. KBC Vindr is geen zoekmachine. Je kunt het profiel van ondernemers die relevante en interessante content gegeven hebben op het platform door middel van een vraag of antwoord, raadplegen en desgevallend de ondernemer in kwestie contacteren.
Moet ik de chat gebruiken om iemand te contacteren?
Je kunt eenvoudig een ondernemer contacteren door via het profiel op “Bericht versturen” te klikken. Daarna kun je het gesprek verderzetten in het venster met één op één contacten. Op die manier kunnen jullie direct met elkaar spreken.

Advies

Kan ik advies krijgen van een expert?
Absoluut! Bovenaan op deze pagina vind je de contactgegevens van het KBC-aanspreekpunt in jouw buurt. Hij of zij helpt je graag op weg met al je vragen over KBC Vindr.
Ik zoek content over internationale handel.
Die ga je helaas niet vinden op KBC Vindr. Wil je meer weten over internationale handel? In de bibliotheek van KBC Trade Club vind een uitgebreid aanbod van relevante artikels, landeninformatie en handelsdossiers.
Ik wil als lokale ondernemer internationaal doorbreken.
Daar kan KBC Vindr je helaas niet bij helpen, de KBC Trade Club vast wel. Daarmee breid je je netwerk uit met maar liefst 16.000 internationale ondernemingen. En kun je zelf op zoek gaan naar jouw geschikte partner om over de grenzen te groeien.

Moderatie

Wat is de rol van een moderator?
Een moderator is een toegewezen rol in een (digitale) community met als voornaamste verantwoordelijkheden:
  • Het stimuleren van een actieve gemeenschap
  • Het opnemen van een regulatorrol en het overwaken van het correct gebruik van het platform. Hiervoor hanteert hij/zij het huisreglement en de Algemene Voorwaarden als handvaten.
  • Het overwaken van het welzijn van alle deelnemers op het digitaal platform.
  • Het faciliteren en aanbieden van eerste hulp ondersteuning bij (technische) onduidelijkheden van gebruikers.
Daarnaast stelt de moderator de verwachtingen bij gebruikers scherper om het platform verder uit te bouwen en de gebruikers een optimale beleving te geven.
Wie neemt de rol van moderator op zich?
De moderator is een beheerder van het platform. Hij of zij werd aangeduid namens KBC om deze rol op zich te nemen. Jij kunt als gebruiker van het platform geen moderatorrol opnemen.
Welke gegevens krijgt de moderator van mij te zien?
De moderator dient in eerste instantie het goede huisvaderbeheer van een community op zich te nemen. Daarbij kan hij/zij dezelfde publiek beschikbare informatie raadplegen van een gebruiker. Hij of zij krijgt eveneens een overzicht ter beschikking van door andere users gerapporteerde inhoud en/of profielen. Tot slot krijgt hij of zij een overzicht -op geaggregeerd niveau- van actuele trends. Aan de hand van deze informatie kan de moderator actie ondernemen m.h.o.o. een gezond beheerde community. Hij of zij krijgt geen inzicht in de individuele inhoudelijke gesprekken tussen ondernemers.
Kan ik de moderator contacteren?
Ja, KBC Vindr heeft de ambitie om maximaal aan te sluiten bij de verwachtingen en noden van zijn gebruikers. Daarom is het mogelijk om tips en suggesties maar evenzeer anomalieën en technische beperkingen te melden via kbcvindr@kbc.be.
Welke acties kan de moderator uitvoeren?
In eerste instantie zal de moderator de rol opnemen als eerste hulp voor gebruikers van het platform en hen wegwijs maken in KBC Vindr. Hij of zij kan aan de hand van individuele meldingen (bv. ongepast taalgebruik of wangedrag door gebruikers) tussen beide komen en corrigerend optreden. Bij wangedrag in strijd met het huisreglement, heeft de moderator steeds het recht om de gebruiker de toegang tot het platform te ontzeggen. We verwijzen voor deze zaken naar de (geaccepteerde) Algemene Voorwaarden.

Uw (lokaal) aanspreekpunt

Ik heb een commerciële vraag, waar kan ik terecht?
We willen zo goed mogelijk helpen via het kanaal van je voorkeur. Daarbij kun je gebruik maken van onze digitale kanalen zoals KBC Mobile en KBC Touch, maar uiteraard staan ook onze medewerkers in het bankkantoor, agentschap en KBC Live voor je klaar. Je dichtstbijzijnde contactpunt vind je terug in het menu onder “Je lokaal aanspreekpunt”.
Kan mijn lokaal KBC aanspreekpunt mijn gegevens raadplegen?
Het lokaal KBC-aanspreekpunt heeft toegang tot KBC Vindr en kan de publiek beschikbare informatie raadplegen. Hij of zij heeft echter geen machtiging om rechtstreeks te reageren op KBC Vindr. Hij of zij krijgt evenmin inzage in de individuele chatconversaties.
Welke actie kan het lokaal KBC aanspreekpunt ondernemen?
Elk lokaal aanspreekpunt heeft een overzicht ter beschikking met relevante gegevens gebaseerd op basis van geografische coördinaten. Hierdoor houdt hij/zij voeling met wat er leeft in een lokale gemeenschap. Dit biedt hem/haar handvaten om informatieve sessies zoals lokale events beter te organiseren. Hierbij houden hij/zij steeds rekening met de ingegeven voorkeuren tot commerciële benadering.
Worden mijn gegevens vrij ter beschikking gesteld?
Nee. Je privacy en integriteit zijn van groot belang voor KBC en KBC Vindr. Daarbij houden we rekening met de wettelijke bepalingen die je kunt raadplegen in de Wettelijke Voorwaarden en je voorkeurinstellingen.